понедельник, 6 марта 2023 г.

Леся Українка "Лісова пісня". Пролог. 1 дія

  Тема: Леся Українка. Драма-феєрія "Лісова пісня". Жанрові особливості. Історія написання


Шановні студенти!

      "Лісова пісня" - вершина творчості Лесі Українки. Вона написала цей твір наприкінці життя, виносивши образ Мавки з дитинства. 
       Незвичайний цей твір і за жанром: драма-феєрія. 
   
Драма-феєрія (від франц. fee — фея) – один із жанрових різновидів драми, якому властивий фантастично-казковий сюжет, неймовірні (з реального погляду) перетворення
    
У такій драмі поряд з людьми виступають створені їхньою уявою фантастичні істоти. «Лісова пісня» — нова жанрова форма, створена Лесею Українкою, проблемна філософська драматична поема, де опоетизовано красу людських взаємин: потяг до щастя, силу великого кохання.

Історія написання:

У чорновому варіанті драма була написана влітку 1911 року в Кутаїсі впродовж 10–12 днів. Остаточне доопрацювання та редагування твору тривало до жовтня того ж року. Леся Українка в листі до сестри Ольги від 27 листопада 1911 року так згадувала про напружену роботу над «Лісовою піснею»: «Писала я її дуже недовго, 10–12 днів, і не писати ніяк не могла, бо такий уже був непереможний настрій, але після неї я була хвора і досить довго «приходила до пам'яті»… Далі я заходилася її переписувати, ніяк не сподіваючись, що се забере далеко більше часу, ніж саме писання, – от тільки вчора скінчила сю мороку, і тепер чогось мені шия і плечі болять, наче я мішки носила».

Леся Українка в листі до матері писала: «Мені здається, що я просто згадала наші ліси та затужила за ними. А то ще я й здавна тую Мавку1 “в умі держала”, ще аж із того часу, як ти в Жабориці мені щось про мавок розказувала, як ми йшли якимсь лісом із маленькими, але дуже рясними деревами. Потім я в Колодяжному в місячну ніч бігала самотою в ліс (ви того ніхто не знали) і там ждала, щоб мені привиділася мавка».

Мавка — лісова русалка, німфа.

Композиція драми. Найхарактернішою композиційною особливістю «Лісової пісні» є органічне переплетення світу природи та світу людини. Драма складається з прологу й трьох дій, кожна з яких співвідноситься з різними порами року: із зародженням (весна), розвитком (літо) і згасанням (осінь) високого почуття кохання.

Ваше завдання:
1. Записати у зошит жанрові ознаки драми. Записати дійових осіб драми.
2. Прочитати пролог та 1 дію драми (повністю).
3. Відповісти на запитання за змістом драми усно:
1.     Що ви можете сказати про Мавку на початку твору?
2.     Яким є Лукаш на початку твору?
3.     Як герої ставляться до природи?
4.     Зрівняйте, що вразило Мавку у Лукашеві, а що Лукаша у Мавці при першій зустрічі.
5.     Як Мавка розуміє кохання? Чому вона не відповіла взаємністю Перелеснику, а закохалась в людину?
6.      Чи обіцяє Лукаш Мавці вічне кохання?
8.     Порівняйте образи Лукаша і Мавки. Чи однакові у них уявлення про життя? Чи можна про них сказати словами Ліни Костенко «Нерівня душ – це гірше, ніж майна….» У чому їх нерівня душ? Чи можуть вони бути щасливими?

Комментариев нет:

Отправить комментарий